Szkoda czasu na redakcyjne pieszczenie posta.
Mamy taką nadzieję, że jest grono „pstrykaczy”, którzy zasmakowali w oglądaniu przestrzennego świata na zdjęciach
Mamy taką nadzieję, że jest grono „pstrykaczy”, którzy zasmakowali w oglądaniu przestrzennego świata na zdjęciach
i zechcą w sposób prosty i niekosztowny popróbować własnych sił w stereofotografii.
A że warto, to chyba nie budzi wątpliwości. To zupełnie inny świat, ta ilość dodatkowych szczegółów,
A że warto, to chyba nie budzi wątpliwości. To zupełnie inny świat, ta ilość dodatkowych szczegółów,
które giną na zwykłej fotce. Po prostu bajka -:)
Dlatego szkoda każdego zdjęcia zrobionego pojedynczo, skoro można je pstryknąć dwukrotnie,
Dlatego szkoda każdego zdjęcia zrobionego pojedynczo, skoro można je pstryknąć dwukrotnie,
nie tracąc możliwości uzyskania z niego ( choćby w przyszłości ) stereopary.
Oczywiście są ograniczenia wynikające z proponowanej przez nas prostej a przez to taniej metody.
Główne ograniczenie, to możliwość rejestrowania statycznych obiektów.
Ale przecież wiele naszych zdjęć dotyczy krajobrazów, architektury, roślin itd...
Oczywiście są ograniczenia wynikające z proponowanej przez nas prostej a przez to taniej metody.
Główne ograniczenie, to możliwość rejestrowania statycznych obiektów.
Ale przecież wiele naszych zdjęć dotyczy krajobrazów, architektury, roślin itd...
więc i tak szeroki wachlarz zdjęć możemy uprzestrzennić.
Fotografując obiekty w ruchu, musimy już dysponować zupełnie innym sprzętem!
Fotografujemy !
Musimy zrobić dwa zdjęcia danego planu. Najpierw jedno, a potem drugie po przesunięciu aparatu poziomo ( to bardzo ważne !!! ) o pewną odległość.
Powinna ona być w granicach 8 do 20 cm jeśli elementy pierwszego planu znajdują się blisko nas
Fotografując obiekty w ruchu, musimy już dysponować zupełnie innym sprzętem!
Fotografujemy !
Musimy zrobić dwa zdjęcia danego planu. Najpierw jedno, a potem drugie po przesunięciu aparatu poziomo ( to bardzo ważne !!! ) o pewną odległość.
Powinna ona być w granicach 8 do 20 cm jeśli elementy pierwszego planu znajdują się blisko nas
( w odległości 0,5 do 5 metrów ).
Jeśli jest to plan odległy ( np otwarty krajobraz, czy duży obiekt architektoniczny ), to przesunięcie aparatu powinno być większe, nawet o jeden krok.
W przypadku robienia zdjęć bardzo blisko, w trybie makro, przesunięcie powinno być małe, rzędu 3 do 5-ciu cm.
Naturalnie w/w liczby należy traktować jako orientacyjne. Do właściwych parametrów dojdziecie Państwo doświadczalnie, w samodzielnej praktyce.
Przy robieniu zdjęć trzeba przyjąć zasadę, że np. zawsze pierwsze zdjęcie jest lewe, a drugie prawe. To zasadniczo ułatwi nam pracę przy zapisywaniu zdjęć na komputerze.
Jeśli jest to plan odległy ( np otwarty krajobraz, czy duży obiekt architektoniczny ), to przesunięcie aparatu powinno być większe, nawet o jeden krok.
W przypadku robienia zdjęć bardzo blisko, w trybie makro, przesunięcie powinno być małe, rzędu 3 do 5-ciu cm.
Naturalnie w/w liczby należy traktować jako orientacyjne. Do właściwych parametrów dojdziecie Państwo doświadczalnie, w samodzielnej praktyce.
Przy robieniu zdjęć trzeba przyjąć zasadę, że np. zawsze pierwsze zdjęcie jest lewe, a drugie prawe. To zasadniczo ułatwi nam pracę przy zapisywaniu zdjęć na komputerze.
Dobrze jest zapisywać zdjęcia, dodając do numeru stosownie literkę „L” i „P”.
Bardzo ważną sprawą jest poziome przesunięcie aparatu między dwoma zdjęciami, i to bez kątowego skręcenia.
Bardzo ważną sprawą jest poziome przesunięcie aparatu między dwoma zdjęciami, i to bez kątowego skręcenia.
Tu bardzo szybko dochodzi się do wprawy, a i korelacja obrazów z oka lewego i prawego charakteryzuje się dużą tolerancją i choć należy przykładać się do w/w zaleceń, to zegarmistrzowska precyzja nie jest tu niezbędną.
Dobrze jest zapamiętać położenie na wyświetlaczu jakiegoś charakterystycznego elementu fotografowanego planu
Dobrze jest zapamiętać położenie na wyświetlaczu jakiegoś charakterystycznego elementu fotografowanego planu
i starać się, aby na drugim zdjęciu znalazł się on na tej samej wysokości.
Na wstępnym etapie radzimy nie posługiwać się zoomem, gdyż wydłużanie ogniskowej zakłóca relacje kątowe
Na wstępnym etapie radzimy nie posługiwać się zoomem, gdyż wydłużanie ogniskowej zakłóca relacje kątowe
i pogarsza efekt stereo.
Teraz trochę wizualizacji opisywanych czynności:
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz